
Toen het schaakbord eenmaal klaar was ontstond er behoefte aan een tafeltje om het bord op te zetten. Zo ontstond het idee om een dam-tafel te maken met dezelfde buitenafmetingen als het schaakbord. 47 x 47cm.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.... (Pippi Langkous)

Toen het schaakbord eenmaal klaar was ontstond er behoefte aan een tafeltje om het bord op te zetten. Zo ontstond het idee om een dam-tafel te maken met dezelfde buitenafmetingen als het schaakbord. 47 x 47cm.

Op facebook bestaan vele groepen waarin houtbewerkers hun ervaringen delen en voorbeelden laten zien van wat ze gemaakt. Hebben. Zo kwam ik ook enkele schaaksets tegen. Nu ben ik geen echter schaker, maar de schoonheid van het spel en met name verschillende uitvoeringen van bord en stukken doen wel wat.
Lees verder
Op facebook kwam ik een aantal voorbeelden tegen van onderzettertjes die met de techniek van eenvoudige snijplanken kunnen worden gemaakt.
Lees verder
Deze vrachtwagen kwam een keer voorbij op facebook. En het mooie is dat er ook een werkbeschrijving verkrijgbaar was. Het originele model is gemaakt van noten en esdoorn (Walnut & maple). Uit kostenoverwegingen heb ik hier gebruik gemaakt van hout dat “er nog lag”.
Lees verder
Ik heb het altijd al mooi gevonden om dingen van hout te maken. Nu de pensioenleeftijd nadert heb ik me er iets meer in verdiept en een aantal objecten gemaakt om te kijken of dit een mooie nieuwe hobby kan worden. En het lijkt er op dat dit wel iets voor mij is. Het geeft enorm veel voldoening om iets te maken wat mooi is om te zien en ook nog eens practisch gebruikt kan worden.
Op mijn woodworking pagina’s laat ik wat voorbeelden zien.

Dit theekistje heb ik gemaakt voor mijn zoon Niek. Hij had een kistje gevraagd voor zijn verjaardag. Toen hij hem niet kreeg heb ik er zelf maar één gemaakt.
Lees verder© 2026 Frans Dieker
Thema gemaakt door Anders Noren — Boven ↑